derde blog! - Reisverslag uit Swieqi, Malta van Nienke Kuiper - WaarBenJij.nu derde blog! - Reisverslag uit Swieqi, Malta van Nienke Kuiper - WaarBenJij.nu

derde blog!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 Februari 2016 | Malta, Swieqi

Goedemorgen allemaal!

Het is een tijdje geleden, maar hier is mijn derde blog.
De afgelopen 5 weken hebben we het erg druk gehad..
Mijn derde week stage was op de mammografie, het gaat hier eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Er is een klein team van laboranten die hier de mammo's doen (geen mannen, want dat mag hier niet).
Tijdens mijn week op de mammografie was het eigenlijk de eerste keer dat ik radiologen ontmoette, want die voerde de biopten uit. Super aardig en ze lagen alles uit, heel interessant!

De vierde week stage gingen Denise en ik naar de Radiotherapie! De coördinator van de radiotherapie is Gerbert, een nederlandse man die getrouwd is met een Maltese. Hij wilde voor ons regelen dat we een paar dagen mee mochten kijken, heel erg leuk! Ik was heel erg benieuwd hoe het hier ging. Het radiotherapie centrum is hier pas 1,5 jaar open en dus splinternieuw. Ze hebben in Malta sinds 2 jaar geleden hun eigen afgestuurde laboranten, hiervoor werden er laboranten vanuit het buitenland gehaald (vooral uit India). Alle laboranten ontvingen ons heel enthousiast en vonden het leuk dat we er waren. Denise en ik stonden allebei op een ander toestel.

Het gaat hier toch wel even anders dan in Nederland.. ze werken hier alleen met tatoeagepuntjes en niet met lijnen.. vond ik toch wel lastig met bijvoorbeeld een mamma of een schouder instelling.. Ik mocht zelf al vrij snel patiënten instellen, het was leuk om echt wat te doen in plaats van toekijken. Ook zijn ze hier niet zo goed in time-keeping haha! het is hier heel normaal dat ze om 10 uur al 2 uur uitlopen.. dat komt omdat ze voor elke patient 15 minuten plannen, maar de meeste patiënten hebben veel meer tijd nodig.

Ook ben ik op het Cath lab geweest. Erg interessant om dit te zien omdat ik in Nederland helemaal geen interventies met het hart heb gezien. Ook hier was iedereen erg enthousiast en vertellen alles in detail. Ultrasound was erg leuk, in malta doen de radiologen alle echografie onderzoeken en de laboranten regelen alle administratieve dingen eromheen. Ik heb hier veel verschillende radiologen, met veel verschillen nationaliteiten ontmoet, leuk om te zien hoe anders iedereen werkt. Maar stuk voor stuk waren ze allemaal heel aardig en legde ze alles stap voor stap uit!

In deze vijf weken hadden we ook een school week. We hadden voor het eerst echt pharmacology lessen. Ik was bang dat ik het misschien niet goed kon volgen in het engels, maar het viel me alles mee!

Deze week hebben denise en ik nachtdienst. We hebben dinsdag en woensdag 2 diensten. Nachtdiensten zijn hier van 19.30-7.30(!!!), best wel lang haha. ben benieuwd hoe ik ze ga overleven.

Verder zijn we hier hard aan het werk, volgende week hebben we onze examens, maltese taal (schrijven en spreken). Ook moeten we nog een groepspresentatie voorbereiden, een individuele presentatie voor de eerstejaars en we hebben nog tentamens Pharmacology, genoeg te doen dus!! Uiteraard doen we ook leuke dingen haha..

Liefs vanuit malta!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

2 januari zal ik voor ruim drie maanden vetrekken naar Malta. Hier zal ik een minor gaan volgen aan de University of Malta en stage gaan lopen op de radiologie. Tijdens mijn reis zal ik mijn ervaringen bijhouden op deze blog!

Actief sinds 26 Nov. 2015
Verslag gelezen: 1093
Totaal aantal bezoekers 4674

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 06 April 2016

Studiereis

Landen bezocht: